رزیف جزیی از آیین ها و آواهای کار است، از این رو با تغییر شرایط و ضرورت های کار به دنبال تبدیل جهاز های بادی به لنجهای موتوری که سبب شد تا کارهایی مانند برافراشتن بادبان یا کشیدن لنگر باآن آداب و رسوم خاص، یا صیادی و جمع آوری تور ماهیگیری بصورت دسته جمعی از میان برود، برای حفظ و بقای این آیین آن را با ترکیبی از رقص خیزران در جشن های عروسی به نمایش گذاشتند تا در کنار آن به یادآوری و حفظ میراث موسیقیایی پدران و آنچه برآنها گذشته و رنج و مشقت های که برای به دست آوردن لقمه ای نان تحمل کرده اند، یاری رسانند و این آیین را به نسلهای آینده منتقل کنند. رزیف در گذشته رقص شمشیر بوده است و به ضرورت تحولات تمدنی اکنون رقص خیزران است و جوهره و کارکرد انسانی آن ایجاد اتحاد و همبستگی است؛ بنابراین بیشتر موسیقی حماسی محسوب می شود و خواندن آن اشعار برای ترغیب مردم به دفاع و جنگیدن از خاک سرزمین بوده است. رزیف برگرفته از واژه رزیف است که به از قرار گرفتن افراد در دو ردیف به هنگام اجرا اشاره دارد. نوازندگان این گروه که کار اصلی را برعهده دارند، در وسط میدان قرار میگیرند و دو گروه در دو طرف این نوازندگان قرار دارند. افرادِ نوازنده شامل: سه نفر نوازندهی دُهُل،دو نفر نوازندهی دایره و یک یا دو نفر نیز شِلَنج زن هستند. با قرارگرفتن هریک از اعضا در جای خود و کوک سازها، نوازندگان شروع به نواختن میکنند و خواننده یا “نهیم” که معمولاً فردی باتجربه است (در گذشته این نقش را بر عهدهی ناخداهای مسن و با تجربه می گذاشتند) شروع به خواندن میکند. اشعار اغلب عربی است و گاهی زبان سواحیلی نیز در آن شنیده میشود. خواندن بدین صورت است که از دونفر نهیم، یک نفر میخواند و دیگری ادامه آن بیت را با لحنی سنگین تر بیان میکند،تفاوت لحن صدای دو نهیم نظم و ریتم خاصی را به موسیقی میدهد. اجرای رزیف امروزی، تلفیقی از نهمه، یامال و رزیف است. دریانوردان پس از رسیدن به مقصد در کشور های یمن، هند و آفریقا، شادمان از رسیدن به مقصد این موسیقی دلنشین را اجرا می کردند و بدین صورت با مردم مقصد ارتباط برقرار می کنند. اما محتوای اصلی رزیف، حمد و سپاسگذاری از خداوند متعال ، به همراه مدح رسول الله است که ریشه در اعتقادات مردم بندر کنگ دارد.
مسئله ای که لازم است به آن اشاره شود منحصر به فرد بودن رزیف بندر کنگ با سایر اجراهای رزیف در کشور ها و شهرهای دیگر خلیج فارس است. ترکیب آواهای مختلف آفریقایی توسط دریانوردانی که خود تجربه ی حضور در آفریقا و مصاحبت با مردمان آنجا را داشته اند و جاگذاری مناسب این آواها در ابیاتی عربی به صورتی هماهنگ و موزون با موسیقی رزیف و انتقال سینه به سینه از نسل گذشته تا به امروز، همچنین تلفیق یامال، نهمه و رزیف همراه با آیین عروسی و شاباش و بدرقه داماد و نظیر اینها به مجموعه ای دلنشین و هماهنگ بدل گردیده است. اجرای این مراسم سنتی همراه با برافراشتن بادبانهای بوم مسی (لنج نمادین) در ساحل بندر کنگ می باشد که همه سال در ایام نوروز اجرا می شود و در خانه ی هنرمندان جز ماه هایی مانند محرم و صفر و رمضان می توان به تماشای این مراسم زیبا نشست.